Örgütün Amacı: TRACECA, Bağımsız Devletler Topluluğu ülkelerini Kafkasya ve/veya Karadeniz üzerinden Avrupa’ya bağlamak amacıyla Avrupa Birliği (AB) önderliğinde üye ülkeler tarafından oluşturulan bir Doğu-Batı Koridorudur. |
|
Kuruluş Tarihi:
1993
|
Merkezi:
Bakü/Azerbaycan
|
Genel Sekreter:
Mircea Ciopraga (Romanya)
|
Üye Ülkeler:
Avrupa Komisyonu, Azerbaycan, Bulgaristan, Ermenistan, Gürcistan, İran, Kazakistan, Kırgızistan, Moldova, Romanya, Tacikistan, Türkiye, Özbekistan, Ukrayna
Türkiye’nin Üyelik Durumu:
Üye
Örgütün Tarihi
TRACECA, Karadeniz, Kafkasya ve Orta Asya’da uluslararası ulaştırmayı
geliştirmeyi ve siyasi-ekonomik ilişkileri, ticareti ve ulaştırma
bağlantılarını geliştirmeyi amaçlayan hükümetlerarası bir programdır.
Programın temeli 1993 yılında Avrupa Komisyonu, Ermenistan, Azerbaycan,
Gürcistan, Kazakistan, Kırgızistan, Tacikistan, Türkmenistan ve Özbekistan
hükümetlerinin katılımı ile Brüksel’de düzenlenen Konferansta atılmıştır.
1996 ve 1998 yılları arasında Ukrayna ve Moldova, 2000 yılında Bulgaristan,
Romanya ve Türkiye, 1 Haziran 2009 tarihinde İran programa dahil
olmuşlardır. 2009 yılında TRACECA’ya gözlemci statüsüyle katılan Litvanya
da eklendiğinde bugün TRACECA programı 14 ülkeyi kapsamaktadır. Öte yandan,
1998 yılında Bakü Zirvesinde imzalanan ve programa Hükümetlerarası Komisyon
statüsü kazandıran “Avrupa-Kafkasya-Asya Ulaşım Koridorunun Geliştirilmesi
için Çok Taraflı Temel Uluslararası Ulaştırma Anlaşması”na (MLA)
Türkmenistan taraf olmamıştır.
TRACECA; IGC TRACECA (Hükümetlerarası Komisyon), IGC TRACECA Daimi
Sekreterliği (PS IGC TRACECA), Ulusal Komisyonlar, IGC TRACECA Daimi
Sekreterliği Daimi Temsilcileri (Ulusal Sekreterler) ve çalışma
gruplarından oluşmaktadır.
IGC yürütme organı Bakü’de yer alan Daimi Sekreterlik (PS) olmakla birlikte
“Ulusal Sekreterler” tarafından yürütülen Daimi Temsilcileri her üye ülkede
bulunmaktadır.
Türkiye’nin Örgüt’le İlişkileri
Ticaretin kesiştiği nokta olarak Asya ve Avrupa arasında yer alan ve üç
tarafı denizlerle çevrili Türkiye için ulaştırma sektörü ekonomide önemli
bir yere sahiptir.
Türkiye, ulaşım altyapısıyla TRACECA’nın en aktif üyelerindendir.
Türkiye ulaşım potansiyelini Avrasya ulaşım ağının hizmetine sunmak
amacıyla çalışmalar yürütmekte, uluslararası trafik ve sınır geçişlerinde
yaşanan tıkanıklarının giderilmesine öncelik vererek bu amaçla Marmaray,
BTK demiryolu, hızlı tren projeleri, çift yol yapımı, Karadeniz Sahil Yolu,
İstanbul’a ikinci tüp geçit ve ülke sathında 12 lojistik merkezi kurulması
gibi birçok projeyi uygulamaya koymaktadır.